Moje ekologické prohřešky

Ahoj,

dnes bych s vámi chtěla probrat jedno z mých oblíbených témat a to je ekologie, ochrana přírody, šetrný životní styl nebo jakkoliv tomu chcete říkat. Pojmu to ale trošku jinak, protože článků o tom, jak šetrně žít je všude na internetu milion, tak to, jak je mým zvykem vezme trochu odlehčeně.

Podělím se s vámi o to, co dělám já osobně špatně, co se ochrany přírody týče.. Já se totiž dost ráda považuju za ekologického aktivistu a člověka, co by si nikdy nekoupil nic zabaleného v plastu. Realita je ale hoodně jiná a dost bolestná, hlavně pro moji osobu a v konečném důsledku i naši Planetu. I když se snažím žít, tak aby toho po mně zůstávalo co nejméně, není to v naší době vůbec jednoduché, protože pokud nevlastníte frusack nebo jinou podobnou ekologickou alternativu v normálním obchodě je prakticky nemožné nakoupit bez jediného plastového obalu, pokud teda nemáte ve měste bezobalovou prodejnu, což mi dlouhá léta neměli, teď už sice máme, ale zvyk je železná košile a v naší rodině se tento nápad moc neujal, pracujeme na tom a snad se to brzo změní. Šetrný životní styl, ale není jen o zredukování plastů, pozor na to, planetce ubližujeme mnoha různými způsoby, tak se pojďme podívat na ty moje!


Nakonec jsem se rozhodla přidat do toho mého seznámku i věci, co si myslím, že se mi daří a věci, které jsem zvládla omezit, abyste viděli, že změny jdou sice pomalu, ale za to jsou v mém případě doufám trvalé.

Moje prohřešky, ale i to co se mi daří:

  • koupu se ve vaně - to je věc, kterou se snažím omezit už hodně dlouho, dřív jsem si každý den napouštěla vanu, teď se mi to podařilo omezit, ale pořád koupání ve vaně převládá nad sprchováním.
  • třídím opravdu vše - už jsem se i naučila vymývat kelímky od jogurtů a smetany, což byl dřív neskutečný problém a člověk to raději vyhodil do směsného odpadu, jen aby nemusel ujít ty tři kroky k tomu umyvadlu.
  • zapomínám zhasínat a zbytečně rozsvítím světlo i ve dne 
  • svačinu nosím zásadně v boxíku s Annou a Elsou
  • nekupuju plastové láhve - mám svoji znovupoužitelnou flašku a tu si s sebou beru všude, nové nekupuji, tohle je takový základ, tak doufám, že to tak máme všichni.
  • občas si zajdu do Starbucksu, bez svého vlastního hrníčku - to člověk dostane plastový kelímek s plastovým vrškem a ještě k tomu plastové brčko, když teď na to myslím, tak se mi ježí chlupy, ale frapuccino je občas velký lákadlo.


  • s igelitkou mě nepotkáte - mám pár svých plátěnek nebo batoh. Na koho jsem pyšná jsou moji rodiče, kteří taky igelitky nekupují. Mamka má tři plátěnky a v autě bednu na nákup, takže mi jsme igelitka free domácnost. Taťka to pojal tak, že na šroubky igelitku stejnak nepotřebuje, takže má v autě taky bedýnku.
  • 3/5 věcí v mém šatníku jsou z obchodu 2/5 jsou ze secondhandu - to je jen takový odhad, ale mohlo by to plus mínus nějak tak být, teď jsem měla období, kdy jsem nakupovala jen na
    e-shopech jako je Sinsay a Hmko, což je velká prasárna, já vím. Předtím jsem ale zase nějakou dobu chodila jen do sekáčů. Pomalu ale jistě se budu snažit, aby se moje statistika obrátila k lepšímu.

věci ze sekáče mám radši, protže se mi nestane, že bych potkala někoho v tom samém, což se na malém městě s jedním Takkem často stává
  • plýtvám jídlem - já jsem v jídel strašná konzerva a když mi něco nechutná (a že toho je). tak to prostě nejím a zůstane to po mně celý talíř, nebo si něco odložím na později a už to nikdy nedojím. Tohoto zlozvyku je asi nejtěžší se zbavit a zatím jsem na mrtvém bodě, takže kdyby měl někdo nějaký typ, tak jsem s ním
  • nechodím stávkovat na Fridays for future - tohle pro mě dost kontroverzní téma, já mám na tuto iniciativu takový neutrální názor. Chci začít měnit svět tím, že změním svůj způsob života a že všechny tyhle body, co tu píšu splním, změním nebo zlepším. Abych mohla chtít po lidech aby něco dělali, aby se změnili, musím to první dělat já sama, protože na co je stávka za změnu klimatu, když půlka lidí co v ní stávkuje sama pro změnu nic nedělá. Toto je můj názor a já tím nechci nikoho zhazovat, naprosto respektuju, co ti lidi dělají a smekám před nimi, jen prostě ještě nejsem ve svém snažení tak daleko, abych se zapojila.
  • používám deodorant ve spreji 
  • nemaluju se -to sice není jen kvůli eko životu, ale i tím člověk zredukuje dost plastů a dalších věcí, ne že ne, a navíc si mám čas ráno přispat

Tak tohle byla moje malá válka mezi dobrem a zlem, určitě by se toho dalo najít více, ale pro tentokrát je toho si myslím až až, přece jen musím si něco schovat na další články :D .

Mých prohřešků je sice víc než úspěchů, ale já to nevzdávám, jde to pomalu, ale o tom to je, dobré věci potřebují čas, doufám, že si i vy z toho něco málo vezmete, samozřejmě jen to dobré a možná, že když vidíte, že já to nevzdávám, tak to zkusíte taky, trochu se zamyslet a někam se v tomto směru posunout, ono stačí i jen takové malé věci, jako vyhodit kapesník do koše a ne na zem nebo přestat kouřit, že jo (poz. red. toto je vtip, ale myšlen vážně). Jak jsem psala, článků je opravdu hromada, stačí to jen hodit do vyhledávače a dostanete kupu informací. Směle do toho, naše Planetka to potřebuje a to rychle, tak ji pojďme společně trochu ulevit.

Za TeLu napsala ekoložka Lucka


Komentáře

Oblíbené příspěvky